Inloggen
Service & Contact Securex.be
Inloggen
Praktische vragen over de opzegtermijn

Welke documenten moet u aan de werknemer overhandigen bij beëindiging van de overeenkomst?

Bij de beëindiging van de arbeidsovereenkomst moet de werkgever verschillende (sociale) documenten aan de werknemer overhandigen.

Laatst bijgewerkt op 18 januari 2024

Documenten

De werkgever moet de volgende sociale documenten aan de werknemer overhandigen:

Daarnaast moet de werkgever aan de werknemer die recht heeft op ecocheques een informatiefiche bezorgen om hem bij de beëindiging van zijn arbeidsovereenkomst te informeren over het aantal ecocheques waarop hij recht heeft en over het moment waarop deze hem bezorgd zullen worden.  U kunt hiervoor het modeldocument gebruiken dat ter beschikking staat in downloadsectie van deze pagina.

Tenslotte mag de werkgever uiteraard niet vergeten om de Dimona-aangifte van de uitdiensttreding uit te voeren.

Sancties

De werkgever die deze verplichtingen niet naleeft, kan administratieve of strafsancties oplopen.  Voor een overzicht van de toepasselijke sancties verwijzen we u naar het thema Verplichtingen als werkgever > Sociale inspectie en sociaal strafrecht federaal > Inbreuken.

[1] Dit formulier moet niet enkel gebruikt worden om werkloosheidsuitkeringen aan te vragen, maar de ontslagen arbeider moet dit ook gebruiken voor het aanvragen van de ontslaguitkering of de ontslagcompensatievergoeding.

Alle artikelen over Praktische vragen over de opzegtermijn